matapelajaran yang terabai

Penekanan yang teramat  menggila keatas  sains, teknologi dan matematik menyebabkan  subjek Geografi (dulunya ilmu ALAM)  terpinggir. Guru baru yang opsyen geografi  tak ada langsung, hanya segelintir sekolah yang dapat menawarkan geografi untuk  murid tingkatan 4 dan 5 . Itu pun nasib baik ada guru opsyen geografi yang hampir pencen. Subjek yang sebegini penting dan padat dengan ilmu mengenai alam  ( iaitu tempat tinggal manusia ) , sudah tidak diberi tempat yang sewajarnya. Akibatnya semakin ramai manusia yang tidak memahami selok belok  bumi ini , kejahilan ini boleh menyebabkan pelbagai malapetaka…..(matapelajaran   ‘angkasa’ tu boleh tangguhkan dulu)

Satu lagi  subjek yang menghadapi nasib yang sama ialah Pendidikan Seni. Bagi sesuatu kelompok murid, hanya segelintir sahaja yang mampu mempelajari sains tulen dan matematik tambahan dan ini sudah pun di kumpulkan disekolah-sekolah asrama penuh. Biarlah sekolah biasa, macam sekolah saya membina murid yang lebih cenderung kepada matapelajaran kemanusiaan saperti seni dan geografi. Saya yakin, jika ada guru opsyen, ramai murid boleh cemerlang dalam subjek-subjek ini diperingkat SPM. Lagi pun dari pemerhatian saya, ramai murid yang lemah ini pandai melukis  ( ‘menconteng’). Jika dibimbing, tentu mereka boleh berjaya dan suka belajar. Sekolah tidak lagi begitu membosankan, dan kalau boleh janganlah  kita selalu menyebut doktor dan jurutera sahaja sebagai orang yang berjaya. Terguris hati anak murid kita yang lemah otak kiri tapi cerdas otak kanannya.